Prag 2

Sådär, nu får jag väl ta å skriva fortsättningen. Jag var nog lite virrig sist jag skrev, för när jag skummar igenom ser det ut som jag har hoppat mellan Berlin och Prag lite hit å dit. Det är inte lätt minsann!
Here goes..
Onsdagen var nog den bästa dagen. Vi steg upp rätt tidigt för att äta frukost och samlas. Runt halv tiotiden började vi vår stadsvandring i Prag. Vi gick mot Karlsbron och vidare upp bland massa smågator. Rätt snabbt stannade vi och slog oss ner vid ett fik och tog en öl i solen. Det slog mig at tjag aldrig tidigare druckit en öl så tidigt! (elva på förmiddagen).  Vi gick vidare uppåt, uppåt i stekande sol och kom fram till massa fina hus och kända platser. Men jag kommer inte ihåg vad de hette. Vi fick en grym utsikt över stan iaf! Och på trottoaren stod en gammal man och spelade fiol, ritkgit vackert. Jag letade fram några mynt som han fick och som tack spelade han en liten glad trudelutt.
Det var verkligen jättevarmt och det var inte många som hade tänkt på att ta med sig vätska, så krafterna började sina. Vi kom till en jättevacker trädgård som mest liknade ett paradis, där vi samlade oss en stund. Me n än var inte föråden fyllda på nytt så vi insisterade på att vi skulle leta upp en restaurang där vi kunde äta lunch. Sagt och gjort, vi började röra oss tillbaka neråt mot karlsbron. Vi letade efter ett ställe som en av lärarna kände till, som tydligen skulle ligga lite dolt. Det var inte alltför svårt att hitta, men när vi kom dit visade det sig att de höll på att renovera. Men mannen (som ägde stället?) var jättetrevlig och rekomenderade ett annat ställe. Han följde oss till och med en bit på vägen!
Och det andra stället visade sig vara jättetrevligt och mysigt. Och de hade god mat!
Jag beställde dagens, som var en slags nudelsoppa till förrätt och friterad hamburgare med potatis till huvudrätt. Men tänk nu inte friterad hamburgare, för det liknade inte alls det. Det var nåt helt unikt och jättegott. Mums!
Maten var billig (ca 50 svenska kronor) men drickan tog igen det. Jag beställd ein två små colaflaskor a 2,5 dl, och de kostade lika mycket som maten.
Nu var vi fit for fight igen och gick vidare. Men vi tappade de flesta när vi gick över kalrsbron, så vi var bara några elever och en lika stor bunt lärare som gick vidare för att se det astronomiska uret och de judiska kvarteren. Trevligt var det.
Men hör och häpna! I en storstad som Prag så stöter vi på vår försvunna elevtrupp på andra sidan stan! (Eller iaf delar av den).
Tillsammans gick vi alla kringelkrokar tillbaka till vandrarhemmet. Jo just det, vi tog ju först en öl på turisttorget för att se när det astronomiska uret slog heltimme. Ölen kostade ca 70 svenska kronor och det var inte så stort spektakel som vi trodde när klockan slog. Men det var helt klart värt det, vi hade supertrevligt!

När vi kom tillbaka stupade vi alla i säng och sov i några timmar. Det var inte meningen att tiden skulle dra ut på det, men vi var alla så trötta. (jag hoppas jag minns det rätt nu, jag blandar ihop dagarna lite..)
Vid halv sjutiden drog jag mig neråt receptionen igen för att möta G och C, två lärare som insett hur facinerande teater kan vara. Min kusin Kina hade tipsat mig om skuggteater och när jag googlade det hittade jag
Magika Laterna.
Tusen tack för det!
Vi såg en show som hette Wonderful Circus, som var helt fantastisk! Det var mycket mer dans än jag trodde. Lite pantomine och skuggteater inblandat. Och massa härlig teknik som de fick verka helt naturlig. Och de var jtteduktiga!
Det är ren njutning att se något så bra! Jag njut varje sekund.
Efter showen, var vi rätt hungriga, så vi sökte upp en liten restaurang som vi hittade till innan föreställningen. Vi hade redan smakat deras öl så nu fick vi prova deras mat. De var supertrevliga där och jag kommer definitivt att återvända nån dag! Och maten var jättegod, och den färska ölen likaså.
Den natten somnade jag supernöjd, med ett leende på läpparna.

Dagen efter stod en buss och väntade på oss, som skulle köra oss till gula marknaden som låg liten bit ifrån centrum.
Jag trodde jag skulle finna massa småstånd med småsaker där, och blev lite besviken på alla identiska fack, med kläder och väskor. Men vi hittade lite andra ställen med, där jag hittade ett par magneter till Anna och en brosh till mig. (Det var först tänkt att hon skulle få broshen och jag skulle få magneten, men så kom jag på hemma i Sverige att hon nog hellre vill ha magneten=P.)
Iaf, jag hittade även en väska och ett par sjalar.
Vi tappade snabbt bort varandra och bildade två och två grupper istället. Jag gick med Lilja och tillsammans gjorde vi vårt bästa att finna fynd och pruta oss till bättre priser. Ibland blev de ritkgit sura på oss. (Och då är vi ändå rätt mesiga på att pruta!) Iaf, vi hittade även till en liten pizzeria på området där vi åt supergoda pizzor. Innan vi gick därifrån besökte vi deras superskumma toalett. Den hade inte lås. Och lyset tändes när man rörde på sig. Men det var bara tänt i några sekunder, så man fick sitta och vifta med armarna ungefär fyra, fem gånger i minuten.
När bussen skulle gå var Nicole och Sanna inte på plats och mitt hönsmammasinne vaknade oroligt till liv. Men de kom En minut innan bussen gick. Mina små yra kycklingar!

Efter lite vila gick vi ut på shoppingtur. Efter en stund splittrades vi igen till två och tvågrupper då vi hade olika önsekmål på var och vad vi skulle förtära till middag. Lilja och jag shoppade vidare och kom hem med tunga kassar några timmar senare. Vi gick ut på nytt, denna gången på jakt efter en typisk tjeckisk restaurang, där vi riktigt kunde njuta av landets matkultur den sista kvällen. Vi gick fförbi flera ställen som vi tyckte var för dyra, men till slut gav vi upp, och gick in på ett ställe om såg mysigt ut, men verkade ha samma priser som de andra. (Lite billigare än i Sverige, men inte mycke.)
De visade sig dock vara en fransk restaurang så vi fick inte ens tjeckiskt öl. Och jag som trodde att jag beställde lite olika grönsaker fick in en kronärtskocka. Fram till för ungefär en vekca sen avskydde jag kronärtskocka.
Men jag tänkte at jag fick ge det en chans och det visade sig smaka helt okej. Men man blri inte precis mätt på det..
Så jag tog en banan på rummet senare=).
Efter en öl i källaren och en nattcigg i rökrummet/innergården gick jag och la mig relativt tidigt.

Hela fredagen gick åt till att åka buss. Det var enormt drygt. Men tiden gick lite fortare med hjälp av några filmer..
Och det var tänkt att vi skulle ta nio-färjan men vi han med den vid fem, så vi kom hem mycket tidigare än väntat. Det var Nice!

Så. Det får räcka om Pragresan.

På lördagen efter att ha sovit ut åkte jag till Ronneby. Vi åkte ut till Karlskrona skärgård och grillade. Det var superdupermysigt! Det är så enormt vackert där!
När vi satt där i godan ro och åt vår grillade kött med potatissallad ser vi plötsligt en svan landa i vattnet mellan öarna.
Den ser sig lite förvirrat omkring innan den börjar simma mot oss. Och fortsätter simma. Och fortsätter. Den simmar emot oss rakt och målmedvete och slutar inte föräns klippan vi satt på satte stopp. Där ligger den och stirrar på oss och viftar på baken. Jag har respekt för svanar, de ska tydligen ha humör. När den börjar visa fötterna och försöker klättra upp blir jag rätt nervös. Men den stannar och drick lite vatten. Kollar sig omkring i några minuter.
Sen krånglar den sig ut mellan stenarna, tar spjärn med de stora simfötterna och trycker ut sig i vattnet och simmar mot horisonten.
Det var en skum svan!

Imorn ska jag ha prov och jag har inte pluggat. Får göra det nu. Ska bara langa upp lite bilder till er med=).

Halvdan karta över hur vi gick på onsdagen. Utgår från vandrarhemmet.

ONSDAG - Stadsvandring

TORSDAG

FREDAG - På väg hem

PRAG 1

Hej!
Nu är jag hemma från Prag igen, som ni vet. Då ska vi se om jag kommer ihåg nåt (värt att berätta).

I måndags höll nervositeten mig fram till småtimmarna. Jag passade på att se en film, Maria larssons eviga ögonblick, som var grymt bra. Inte alls som jag trodde. (Pappa, den tycker nog du om!)
Iaf, kl halv fem, när det fortfarande var natt gick jag ut och låste dörren. Det visade sig att en till kille från denna byggnaden skulle med till Prag. Han måste flyttat hit helt nyligen. Men han hade sin väska på hjul, så det gick undan. Jag halkade efter där jag kånkade på alla tunga väskor, påsar och kuddar. Huh, vilka skumma muskler man använder när man bär maassa väskor. Men de gick bra, och vi kom iväg. Så åkte vi i ett svep till Danmark, där vi tog färjan till Tyskland. Det var rätt mycket människor på båten då, men vi fick plats ute på däcket där vi njöt av vädret under överfarten.
Jag är ju lite nervös av mig som ni vet, vill inte missa tider och bussar så det blir alltid ett jobigt ögonblick från det att de säger till i högtalaren att vi närmar oss land, till det att man sitter tryggt på bussen. Men ingen tappade bort sig (Elin försvann i billabyrinten en sväng, men vi hittade henne).
Så kom vi till Berlin. Innan vi åkte till vandrarhemmet så stannade vi på några sevärda platser som Brandenburger Tor och Führerbunkern. Sistnämda är en minnesplats över förintelsens offer. Och så tannade vi till vid Berlinmuren. Typ..
Jag och några till skrev våra namn på muren=).

Hmm. första kvällen tog vi nog det rätt lugnt. Vi letade upp en halvskum restaurang. Det var dock väldigt gott där. Det som är annorlunda är att man får röka inne neråt Europa och att man beställde varje sak för sig. Typ kött, potatis, sallad, ketschup. Skumt, men det kan ju fungera bra. Då får man skräddarsy sin måltid helt.

Jag minns int eom det var då i tisdags eller på onsdagen jag och några till Önnestadare gick ut. Det var nog då på tisdagen. Jag blev rätt avskräckt då. Nicole, Lilja och jag mötte upp de andra vid Kalrsbron. Under den fanns ett ställe som vi först provade. Det var mysigt och trevligt förutom att musiken var så sjukt otroligt hög att man inte ens kunde höra varandra om man så skrek en centimeter från örat. Det var rätt jobbigt. Så vi drog vidare en runda på stan för att hitta ett nytt trevligt ställe. Vi stötte på några som ville dra med oss till olika ställen. Vi fick avstyra ett besök till en strippklubb dit några i gruppen ville. Till slut kom vi tillbaka till Kalrsbron, mer vid sidan den här gången. Där låg ett femvåningsuteställe med olika stilar på varje våning. Det var häftigt koncept men jag var nog inte på humör den kvällen. Jag var för nykter och för varm. Det var otroligt varmt där! Och det skulle man dansa i. Vi spenderade den mesta av tiden på det stället åt att leta efter varandra. Jag har nog blivit för gammal för hårt uteliv, för runt ett gav jag upp och frog med mig två fyllon till klasskamrater till hotellet och gick och la mig.

Nu ni orkar jag inte skriva mer. Blir nya inlägg efterhand, med utförliga berättelser om Pragresan.

Vandrarhemmet i Berlin där vi sov första natten, var lite skumt men coolt. De flesta rummen hade teman och vi fick bo i undervattenrummet. Det hängde lite loja fiskar i taket och simmade. Det vi saknade där var bara en stor spegel på rummet. Och så gick furkosten rätt segt. Men det kan man väl förstå när det helt plötsligt väller in två busslaster med ungdomar. På kvällen, då vi fixat till oss lite gick vi ut på restaurangjakt. Vi gick en bra bit innan vi bestämde oss för att gå nästan hela vägen tillbaka, till ett snabbmat/kebab-ställe nbån sett. Helt ok ställe. Med en superhäftig kebablampa=).

När tisdagen grydde var vi uppe med tuppen för att åka vidare till Prag. Det gick mycket snabbare då tycker jag. På vägen stannade vi en timme ungefär i Dresden, där vi rätt snabbt tappade bort varandra. Det har vi förästen gjort hela resan, men man håller iaf alltid ihop två och två (de flesta gör de). Nicole och jag gick runt och fotade och åt glass istället för lunch. Där var med jättefint. Och vi hade underbart väder med oss. Lite tråkigt var väl att nästan alla affärer sålde enbart souvernirer och vykort, och alla restauranger var rätt exklusiva. Där på en gata hittade jag ändå et fint vykort och massa små supersöta stenar.

När vi äntligen kom till Prag fick vi gå en bit med våra väskor för att komma till vandrarhemmet, men det gick rätt snabbt. Vi fick däremot vänta desto längre på våra rum. De hade problem med rummen, (folk hade inte checkat ut t.ex.) och så krashade deras dator. Efter några timmar fick vi äntligen klättra upp för hmm, fyra (?) tunga stentrappor till vårt rum. Detta vandrarhemmet var lite mer speciellt än det i Berlin. Inte konstnärligt sett, men på några andra plan. Vi blev alla rätt förtvivlade när det visade sig att vi inte hade fått något underlakan. När jag och Nicole traskade till receptionen med bestämda steg visade det sig att madrassöverdragen var lakanen. De såg mest ut som frotte tyckte jag. Men det löste sig tillslut. Det vandrarhemmet var nog rätt nuöppnat och inte riktigt lika etablerat som det andra. Om några år fungerar det nog bättre där. Men jag kommer hädanefter att ta med mig underlakan när jag reser neråt=P.

BERLIN

DRESDEN

Kolla kossan..

PRAG

Prag

Snart bär det av till prag. Det är idag och imorgon kvar, Klockan fem på måndag morgon åker vi!

Vad ska jag bli när jag blir stor?

Ledarskap / Projektledning
Du är en stark och utåtriktad människa som vet vad du vill och hur du får det. De flesta av dina beslut baseras på fakta och du blandar helst inte in känslor i onödan. Din yrkesmässiga karriär är spikrak. Troligtvis har du vetat länge att du ska bli något stort, eftersom framgång är viktigt för dig. Det är inte helt osannolikt att du i framtiden startar företag själv och bygger upp det enligt eget huvud, men för en driven person som du finns självklart också en mängd andra alternativ. Oavsett inom vilken bransch du hamnar kommer det att ligga lik längs vägarna du passerat.

Så blev mitt resultat efter ett test här.

Men när jag klickar vidare och ska få förslag på utbildningar kommer jag till barnskötareutbildningen på Farsta gymnasium och byggproduktionsledare i Kramfors.
Ehh?

Underbar härlig vårdag. Nästan sommar.

Oj oj tänker ni.. är det redan dax att uppdatera?
Ja det är det=)
I torsdags var det en helsoft skoldag. Satt och lyssnade massa på förmiddan (inte så ansträngande) och på lunchen och håltimmen åkte jag till stan och shoppade lite förnödenheter. Alltså linser, allergimedecin och jeans. Detta tog ungeräfr tjugo minuter. Så resterande tiden spenderade jag på Cityzoo. De är härliga där=).
Och igår blev fstandet inställt för i slutänden var det bara jag och Nicole som ville festa. Men Annie hörde av sig och föreslog en öl på Bunna, och jag hakade på. Men en öl på Bunna blev några stycken och en del på Grand. Jag var inte beredd på det, hade ju åkt in i skolkläderna och var inte alls uppklädd. Kändes skumt att vara där i jeans, linne och kofta.
Men so what, vi var danssugna. Och äntligen fick jag dansa.
Men vi fick tyvärr kalla det en natt rätt tidigt, då sista bussen till Önnestad går redan tjugo över ett.
Jag hann dock springa in och köpa en dricka som jag riktigt såg fram emot att njuta av på hemfärden.
Men busschaufförgubben sa "ingen dricka" med en sur min så jag fick vackert slänga hela min efterlängtade svalkande dricka i soporna. Oh, vad jag kokade av irritation!
Men men=P

Idag kom mamma och Anna nån gång i förmiddags. Vihar haft en jättemysig dag!
Vi handlade lite fika på matöppet och åkte sen vidare till ett ställe mellan Färlöv och Torsebro där man kan hitta hajtänder. Var där förra året med naturkunskapen och äntligen fick jag komma tillbaka dit och pröva lyckan igen. Jag hittade fyra hajtänder=). Den största behöll jag själv, resten fick mamma och Anna som inte hade sån tur som jag som nästan snubblade över dom. Men fickan åt vi inte där. Efter att ha plockat av topparna av några grenar som låg längs vägkanten (från ett beskuret sånt där skåne-pil-träd?) så bar det vidare till Torsebro Krutbruk. Dit hittade vi också tack vare naturkunskapen och H-Å=).
Det var supermysigt! Tog några bilder på massa fina blommor. Om några veckor kommer nog hela skogen vara täckt av vitsippor... Nu såg vi bar anågra stycken..

Så på hemvägen åkte vi inom kristianstad och köpte middag på Chinawall. Två stycken "fyra små rätter" räckte gott och väl till oss tre. Fick frysa in massa wokad biff och wokad kyckling i nån mumsig sås. Man får verkligen så mycket mat på sånna ställen! De e nice=).
Ikväll har vi sett på Robinson och ätit glass.
Och nu har de åkt. Med katterna..
Saknar dom redan. Både katterna och mamma och Anna. Och Blondie.
Saknar Stefan med. Men han får jag träffa imorgon=)

Snart sovdax. Huh vad tomt det känns här nu=P.

Såhär såg det ut utanför Grand klockan halv ett då de lät folk gå ut å röka. Smockat..