Prag 2

Sådär, nu får jag väl ta å skriva fortsättningen. Jag var nog lite virrig sist jag skrev, för när jag skummar igenom ser det ut som jag har hoppat mellan Berlin och Prag lite hit å dit. Det är inte lätt minsann!
Here goes..
Onsdagen var nog den bästa dagen. Vi steg upp rätt tidigt för att äta frukost och samlas. Runt halv tiotiden började vi vår stadsvandring i Prag. Vi gick mot Karlsbron och vidare upp bland massa smågator. Rätt snabbt stannade vi och slog oss ner vid ett fik och tog en öl i solen. Det slog mig at tjag aldrig tidigare druckit en öl så tidigt! (elva på förmiddagen).  Vi gick vidare uppåt, uppåt i stekande sol och kom fram till massa fina hus och kända platser. Men jag kommer inte ihåg vad de hette. Vi fick en grym utsikt över stan iaf! Och på trottoaren stod en gammal man och spelade fiol, ritkgit vackert. Jag letade fram några mynt som han fick och som tack spelade han en liten glad trudelutt.
Det var verkligen jättevarmt och det var inte många som hade tänkt på att ta med sig vätska, så krafterna började sina. Vi kom till en jättevacker trädgård som mest liknade ett paradis, där vi samlade oss en stund. Me n än var inte föråden fyllda på nytt så vi insisterade på att vi skulle leta upp en restaurang där vi kunde äta lunch. Sagt och gjort, vi började röra oss tillbaka neråt mot karlsbron. Vi letade efter ett ställe som en av lärarna kände till, som tydligen skulle ligga lite dolt. Det var inte alltför svårt att hitta, men när vi kom dit visade det sig att de höll på att renovera. Men mannen (som ägde stället?) var jättetrevlig och rekomenderade ett annat ställe. Han följde oss till och med en bit på vägen!
Och det andra stället visade sig vara jättetrevligt och mysigt. Och de hade god mat!
Jag beställde dagens, som var en slags nudelsoppa till förrätt och friterad hamburgare med potatis till huvudrätt. Men tänk nu inte friterad hamburgare, för det liknade inte alls det. Det var nåt helt unikt och jättegott. Mums!
Maten var billig (ca 50 svenska kronor) men drickan tog igen det. Jag beställd ein två små colaflaskor a 2,5 dl, och de kostade lika mycket som maten.
Nu var vi fit for fight igen och gick vidare. Men vi tappade de flesta när vi gick över kalrsbron, så vi var bara några elever och en lika stor bunt lärare som gick vidare för att se det astronomiska uret och de judiska kvarteren. Trevligt var det.
Men hör och häpna! I en storstad som Prag så stöter vi på vår försvunna elevtrupp på andra sidan stan! (Eller iaf delar av den).
Tillsammans gick vi alla kringelkrokar tillbaka till vandrarhemmet. Jo just det, vi tog ju först en öl på turisttorget för att se när det astronomiska uret slog heltimme. Ölen kostade ca 70 svenska kronor och det var inte så stort spektakel som vi trodde när klockan slog. Men det var helt klart värt det, vi hade supertrevligt!

När vi kom tillbaka stupade vi alla i säng och sov i några timmar. Det var inte meningen att tiden skulle dra ut på det, men vi var alla så trötta. (jag hoppas jag minns det rätt nu, jag blandar ihop dagarna lite..)
Vid halv sjutiden drog jag mig neråt receptionen igen för att möta G och C, två lärare som insett hur facinerande teater kan vara. Min kusin Kina hade tipsat mig om skuggteater och när jag googlade det hittade jag
Magika Laterna.
Tusen tack för det!
Vi såg en show som hette Wonderful Circus, som var helt fantastisk! Det var mycket mer dans än jag trodde. Lite pantomine och skuggteater inblandat. Och massa härlig teknik som de fick verka helt naturlig. Och de var jtteduktiga!
Det är ren njutning att se något så bra! Jag njut varje sekund.
Efter showen, var vi rätt hungriga, så vi sökte upp en liten restaurang som vi hittade till innan föreställningen. Vi hade redan smakat deras öl så nu fick vi prova deras mat. De var supertrevliga där och jag kommer definitivt att återvända nån dag! Och maten var jättegod, och den färska ölen likaså.
Den natten somnade jag supernöjd, med ett leende på läpparna.

Dagen efter stod en buss och väntade på oss, som skulle köra oss till gula marknaden som låg liten bit ifrån centrum.
Jag trodde jag skulle finna massa småstånd med småsaker där, och blev lite besviken på alla identiska fack, med kläder och väskor. Men vi hittade lite andra ställen med, där jag hittade ett par magneter till Anna och en brosh till mig. (Det var först tänkt att hon skulle få broshen och jag skulle få magneten, men så kom jag på hemma i Sverige att hon nog hellre vill ha magneten=P.)
Iaf, jag hittade även en väska och ett par sjalar.
Vi tappade snabbt bort varandra och bildade två och två grupper istället. Jag gick med Lilja och tillsammans gjorde vi vårt bästa att finna fynd och pruta oss till bättre priser. Ibland blev de ritkgit sura på oss. (Och då är vi ändå rätt mesiga på att pruta!) Iaf, vi hittade även till en liten pizzeria på området där vi åt supergoda pizzor. Innan vi gick därifrån besökte vi deras superskumma toalett. Den hade inte lås. Och lyset tändes när man rörde på sig. Men det var bara tänt i några sekunder, så man fick sitta och vifta med armarna ungefär fyra, fem gånger i minuten.
När bussen skulle gå var Nicole och Sanna inte på plats och mitt hönsmammasinne vaknade oroligt till liv. Men de kom En minut innan bussen gick. Mina små yra kycklingar!

Efter lite vila gick vi ut på shoppingtur. Efter en stund splittrades vi igen till två och tvågrupper då vi hade olika önsekmål på var och vad vi skulle förtära till middag. Lilja och jag shoppade vidare och kom hem med tunga kassar några timmar senare. Vi gick ut på nytt, denna gången på jakt efter en typisk tjeckisk restaurang, där vi riktigt kunde njuta av landets matkultur den sista kvällen. Vi gick fförbi flera ställen som vi tyckte var för dyra, men till slut gav vi upp, och gick in på ett ställe om såg mysigt ut, men verkade ha samma priser som de andra. (Lite billigare än i Sverige, men inte mycke.)
De visade sig dock vara en fransk restaurang så vi fick inte ens tjeckiskt öl. Och jag som trodde att jag beställde lite olika grönsaker fick in en kronärtskocka. Fram till för ungefär en vekca sen avskydde jag kronärtskocka.
Men jag tänkte at jag fick ge det en chans och det visade sig smaka helt okej. Men man blri inte precis mätt på det..
Så jag tog en banan på rummet senare=).
Efter en öl i källaren och en nattcigg i rökrummet/innergården gick jag och la mig relativt tidigt.

Hela fredagen gick åt till att åka buss. Det var enormt drygt. Men tiden gick lite fortare med hjälp av några filmer..
Och det var tänkt att vi skulle ta nio-färjan men vi han med den vid fem, så vi kom hem mycket tidigare än väntat. Det var Nice!

Så. Det får räcka om Pragresan.

På lördagen efter att ha sovit ut åkte jag till Ronneby. Vi åkte ut till Karlskrona skärgård och grillade. Det var superdupermysigt! Det är så enormt vackert där!
När vi satt där i godan ro och åt vår grillade kött med potatissallad ser vi plötsligt en svan landa i vattnet mellan öarna.
Den ser sig lite förvirrat omkring innan den börjar simma mot oss. Och fortsätter simma. Och fortsätter. Den simmar emot oss rakt och målmedvete och slutar inte föräns klippan vi satt på satte stopp. Där ligger den och stirrar på oss och viftar på baken. Jag har respekt för svanar, de ska tydligen ha humör. När den börjar visa fötterna och försöker klättra upp blir jag rätt nervös. Men den stannar och drick lite vatten. Kollar sig omkring i några minuter.
Sen krånglar den sig ut mellan stenarna, tar spjärn med de stora simfötterna och trycker ut sig i vattnet och simmar mot horisonten.
Det var en skum svan!

Imorn ska jag ha prov och jag har inte pluggat. Får göra det nu. Ska bara langa upp lite bilder till er med=).

Halvdan karta över hur vi gick på onsdagen. Utgår från vandrarhemmet.




ONSDAG - Stadsvandring



TORSDAG



FREDAG - På väg hem

Kommentarer
Postat av: Nicole

Åh vad jag längtar tillbaka, ville stanna längre.

Men det är tur att vi hade dig på resan för annars hade vi eller jag nog inte kommit hem med alla små "missöden" jag råkade ut för ;)



Kram

2009-05-03 @ 22:28:28
Postat av: Vickan

Jag vill!!!!!

Så fort jag får min aktivitetsersättning sätter jag mig på tåget :P


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback