Macarons

Todelo. Nu är det snart helg! Det ska bli skönt:)

I onsdags hade jag ju massa på schemat, eller ett par små grejer och en stor grej. Det jag menar var en stor grej var att jag vittnade. Det gick bra! Jag var jättenrvös innan, men allt blev försenat och ju mer tiden gick efter klockslaget då jag skulle gått in, ju mindre nervös blev jag. Och kände mig istället tung och trött i kroppen.. Som man gör när man spänt sig som attans, till slut orkar man inte mer. Det var många kvinnor där inne, det var jag positivt överaskad över! Fyra äldre kvinnor och en äldre herre satt framför mig. Det som bestämmer. Och kvinnan som satt i mitten och styrde allt var jättetrevlig med. Det var en kvinnlig advokat(?) på vänster sida som ställde de flesta frågorna, den manliga advokaten på min högra sida ställde bara en fråga. Och så var där några kvinnliga poliser med i rummet (en av dem presenterade sig för mig på en rast de hade lite innan jag gick in). Det är ju rätt mansdominerade yrken (trodde jag?), så det var kul! Och jag skötte mig nog med, pratade tydligt och fick fram vad jag menade. Nu är jag en erfarenhet rikare!

Innan jag kom till tingsrätten hade jag ett par lektioner. Vi hade öppet hus i onsdags, först kom balarna en sväng och andra lektionen kom tolkarna förbi. På morgonen har vi svenska, och i den klassen hade vi förberett fyra olika stationer med sånt vi har gjort detta läsåret. På en station fick man prova på att visa känslor med kroppen, och på en annan station läsa diktor med olika känslor. På en tredje argumenterade de och på den fjärdem där jag var med, fick man prova på att plugga svåra ord och skriva prov. Vi hade förberett några övningspapper med tillhörande prov med ord från boken vi jobbar med varannan vecka, abnorm till ödesdiger. Det var uppskattat!
På matten gavs också möjlighet att skriva prov och det bjöds på ostbågar och nötter. Jag gick en runda och hamnade i den adnr amattegruppen där jag provade att göra ett matte a prov, tack och lov hade jag alla rätt:).
S klassen, de som läser svenska som andraspråk typ, hade lagat massa mat. De hade lagat nåt typiskt från deras hemländer och det var massa gott! Speciellt salata beaulf. Det var rumänskt tror jag och supergott!
Det stod att det innehöll kyckling, gurka, morot, grädde och paprika. (Googlade namnet nu å får inga träffar på det, men med stavningen salata boeuf hittar jag massa bilder som liknar det jag åt...)
Well well...

N är vi slutade skolan och jag skulle ta mig till stan var jag ju som sagt jättenervös. Jag var dessutom väldigt hungrig, och visste inte ritkgit hur jag skulle göra. Var jag skulle äta och hur jag skulle kunna äta när magen fladdrade så frenetiskt. Men söta Carolin åkte med mig till stan och vi åt lunch på mitt gamla favvoställe, Darins. Det var jättetrevligt! Jag glömde till och med bort att va nervös! Tack Carro:).

Teatern på kvällen var rätt unik. Det är svårt att beskriva den.. Två klassiker och en kändis hette den iaf. Den handlade väl om fyra skådisar som skulle sätta upp pjäsen Måsen. Men det gick sådär, och de provade olika sätt att framföra det. De hade lixom en disskusion med publiken.. Första aktern var rätt kass, men andra aktern blev mycket bättre! Och roligare!
Han, Måns var med. Som varit med i rederiet, vita lögner, beck.. Det var häftigt:).
Alla skådisarna var Jätteduktiga. Det var det bästa, att få se ritkgit bra skådespeleri. Det var längesen jag såg det irl!:)


Huh vad jag babblar.. Men jag är inte klar än.. Jag försökte mig ju på att baka macarons, i måndags var det nog. Skrev nog inte om det... De blev iaf rätt (supermycket) misslyckade. Men jag ska göra ett nytt försök, så i skrivande stund står tre plåtar med små mandelmaränger och vilar i köket.. Ska bli spännande å se om de blir fina nu.
Såhär ska de se ut!



Just ja, igår med. Då var det torsdag och då har vi ju bild. Vi skapade inget igår, men vi valde ut vad vi ska ställa ut nästa vecka på galleri Avvika. Det ska bli jättekul!
Kom dit och kolla! Det är öppet:
Fredag 16-19
Lördag 13-16
Söndag 13-16

På fredagen är hela klassen där och lördag och söndag delar vi upp. jag kommer att vara där på lördagen med.
Kom, kom, kom!!:D

Idag har jag varit duktig! Hela lägenheten är städad ochd et är jätteskönt. Numera kan jag ju inte få bort allt jäkla damm med dammsugaren (sönder) men jag har blivit ritkgit duktig på att få upp de med en mopp! Vattnet var jättegrått när jag var klar:P

Ush, förkväll står på å de bara babblar massa strunt.. Får gå å byta kanal å hämta mig en kopp te tror jag:).



Kommentarer
Postat av: Therese

Min "svägerska" bakade macarons till sitt födelsedagskalas, sååå goda! Receptet hon använde: http://polishme.wordpress.com/2010/01/10/luvli/ ifall du vill prova ett annat.. (:



Och du får allt spara en som jag kan få på måndag (':

Trevlig helg darling!

2010-03-19 @ 17:44:27
URL: http://abrighterday.blogg.se/
Postat av: Carolyne

Tack själv

2010-03-23 @ 19:31:34
URL: http://osterikerskan.blogspot.com
Postat av: Smsa Låna

Intressant blogg! Det märks att du gillar att blogga!

2011-07-19 @ 06:58:36
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback