studier och identitetsland

Fasiken, det gick en månad.. Januari har varit späckad av händelser.. Massa gånger har jag tänkt "detta får jag ta å skriva om på bloggen ikväll". Vi får se hur mycket jag kommer ihåg...

Vi kan ju börja med studierna. Jag besökte ju studievägledaren för några veckor sen nu och det gick sådär.. Hon var såklart jättetrevlig och kom med några synpunkter men inte så mycket mer. Fast vad kan hon säga? Jag kom nog på då att jag har inget problem förutom pririteringsproblem. Jag var tvungen att välja.. Och jag spaltade upp det, funderade på möjligheter.. Ett par timmar tänkte jag att jag skulle kunna pendla mellan Ronneby o ch Lund, men den ideen insåg jag sätt snabbt att jag fick överge. Men till växjö är det nog lättare att pendla.. Och där har jag ju familj, så jag kan nog sova över lite då och då.. Blekinge tekniska högskola har inget intressant.. Verkar det som.. Jag har verkligen försökt att hitta nåt intressant där, men det hör man ju på namnet.. Det är en teknisk skola.. Inte min grej..
Linneuniversitetet i Växjö har också ont om intressanta utbildningar.. Men de verkar ha flera roliga fristående kurser.. Så det får det bli! Till att börja med iaf.. I somras gick det ju lite rykte om att de skulle starta en psykologlinje iVäxjö, men jag hittade aldrig bekräftelse för det. Men nu har mamma läst i Smålandsposten lr nåt, att de har ansökt om att få starta den linjen hösten 2011. Och om de startar den så söker jag dit.. För att komma inpå högskoleprovkvoten måste jag höja mig där lite.. Men jag har ju minfyra så i folkhögskolekvoten ligger jag bra till... Vi får se..
Det var det=).
I skolan som jag går inu går det väl bra.. Börjar kännas riktigt drygt att läsa massa ämnen för andra gången.. Jag läser inte in några behörigheter jag behöver och jag behöver inget omdöme. Det har jag redan. Men för det mesta går det bra.. Bild e ju jättekul.. Svenska är också helt ok.. Där gör vi flera nya grejer som känns nyttiga.. Vi har skrivit cv och personligt brev nyligen och nu ska vi börja skriva på en högskoleuppsatts.. Som känns väldigt relevant och spännande! Teckenspråk är med kul.. Men det är sjukt drygt på tisdagarna att hålla på så länge.. Och jag tror inte att jag kommer att ha lärt mig tillräckligt mycket teckenspråk när vi slutar här för att kunna tala skärskilt flytande, men jag har nog en bra grund.
Matten funkar väl med.. Jag har klarat alla prov nu. Nu är det bara det fjärde och sista kapitlet kvar och istället för pprov ska jag göra några inlämningsuppgifter. Typ räkna ut ränta oh sånt om jag lånar pengar till hus, t.ex. Och jag har ju hela terminen på mig.. Jag ritar och babblar en hel del på de lektionerna.. Tror inte mitt omdöme blir lika fint i år om jag inte ksärper till mig snart=P...
Det som är ritkgit drygt är engelskan.. Jag har på nåt sätt kommit på kant med läraren där med så jag blir irriterad varje lektion. Det är skitjobbigt.. Jag hatar engelskan..
Men allt kan ju inte vara bra..

Jag letar sommarjobb nu.. Så jag har redan fått användning för meritförteckningen vi skrev på svenskan för ett tag sen.. Nu ska jag bara ringa några ställen och tala om/fråga om jag får skicka mitt cv till dem.. Jag drar mig för det.. Känns skitläskigt.. Men snart blir datumen på de utskrivna och undertecknade cv/personligt breven inaktuella så jag får ta tag i det.. Jag har redan fyllt i två ansökningsformulär på nätet, ett till apoteket och ett som typ hjälpreda i storköken i Växjö kommun.

Jag ska säga upp lägenheten. Bredbandet. Massa försäkringar?

Pengarna försvinner. Det är faktiskt rätt stressande att ha ont om pengar.. Jag fattar inte hur f*n jag hade råd att röka förr.. Men det är ju inte så farligt.. jag har massa mat i frysen och skafferiet.. Så svälter gör jag inte=).

(Bilderna är snodda från
Vikys och Annas bloggar)


Viky var nere för ett tag sen.. Det varjättetrevligt! Det känns verkligen att det har gått lång tid.. Det känns som jag var en helt annan person när jag kände Viky.. Vi var ute och festade, vilket jag inte gjort på Jäääätttelääänge. Och det var jättekul! Jag har inte så många vänner som tycker om att dansa när man går ut, så det var bra att Viky kom ner och drog med mig ut! Vi förfestade hos Sofie, med henne och Anna och de hakade på.
Och från Grand gick vi tvärsöver vägen och hälsade på Annie på Valvet (tror jag det heter). Hon kom ut genom dörrarna precis när vi skulle gå in så vi behöve inte ens leta! Det var jättekul att träffa henne med, det var nog ett år sen vi sågs sist..
Well.. Vi fick ju åka ut å hälsa på Orana med. Tommy hämtade oss vid bussen och SN BN och TS kramade om oss ute på orana.. Och förhörde oss om hur det stod till.. Det var ju trevligt=).
Som det lätt blir där ute, försvann alla efter en stund.. Jag satt själv vid det stora bordet och åt en semla och drack kaffe. Där ute dricke rman enorma mängder med kaffe och jag tror jag fick gå på toa minst fyra gånger under den eftermiddagen där ute..
Det var kul att träffa dom och jo, det var nog rätt kul att se stället med. Det kom inte så mycket känslor.. Kändes nog lite främmande bara. Det är skönt att jag är därifrån. Att jag har kommit så långt som jag har.
Det känns som att jag har vandrat genom ett identitetsland, jag har gått över. Jag var en deprimerad tjej och nu står jag beredd att söka till psykologlinjen.



Detta får nog räcka för idag.
Jo, jag kan ju tala om för er att jag har blivit rätt duktig på att träna igen! Sen skolan började efter nyår har jag tränat minst två gånger i veckan, oftast tre gånger. En vecka fyra gånger (och en vecka bara en gång=P).
Min svaga punkt nu är allt onyttigt godis.. Men som sagt, en sak i taget.. Det kommer=)

Parafrasprojektet


Mina alster


Från senaste bildlektionen. Kroki och skulptering. (Lera är grymt kul!!)



Kommentarer
Postat av: Carolyne

Då känner du inte Carolyne Pehrsson ska jag sej di. För hon älskar och dansa


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback