Amsterdam

Sådär. Då ska vi se om jag får ihop nåt vettigt.. Just nu är det dessutom lite svårare att skriva än vanligt för lillan går runt skärmen, tangentbordet och mig och ber om att bli klappad. *klappar*

Well, som sagt, jag åkte till stan kvällen innan avfärd och sov över där hos en klasskompis. Lite innan fyra på morgonen ringde klockan. Halv fem gick vi ner och mötte två till från skolan som skulle med. Det var lite av ett under att vi fick plats fem personer i den bilen, plus fyra personers packning (chaufören skulle alltså inte med till Amsterdam). Fram kom vi, och in i b ussen kom vi med.
Jag brukar ha jättesvårt för att sova på bussar (sådär tidigt iaf) men jag sov nog flera timmar på vägen ner! Lite utspritt sådär. Så det var skönt!
Jag hade förberett mig väl med lite nya spel till mobilen och massa sköna p3program till mobilen. Cirkus Kiev och moraltestet i christer är bäst:). (finns på
sverigesradio.se)


Hmm. Det hände väl inget spec på vägen ner. Vi såg Eurotrip eller vad den hette, gammal amerikansk komedi. Rätt kass:P. Mina medtagna mackor räckte till både frukost och en liten lunch men när vi var framme vid, sjutiden tror jag det var, så var jag rätt hungrig ändå. Jag delade rum med fyra andra, och vi drog nog rumsvinsten tror jag. Det var trångt som attans men det gick. Jag var den enda som inte sov i våningssäng, utan en vanlig säng. Men alla hade tjocka sköna madrasser i vårt rum (såg senare att de fanns mycket tunnare i andra rum..) Vi hade en liten fräsch toa (trodde vi) och en TV!
Tvn hade massa kanaler dessutom:).
Toan var inte alls så fräsh som vi först trodde. Det visade sig närman kollade lite närmre att det var fullt FULLT av svarta små små fläckar. På listerna, i kakelfoget, i taket, överallt. Vi tror att det var mögel. För det fanns ingen som helst ventilation där heller. Torra handdukar som hängdes upp där inne blev blöta efter nån dag. Huh:S.
Men i övrigt var det ett jättebra ställe tycker jag!
Det var mer som ett hotell än vandrarhem.. Lite skral frukost, men bättre än förra året. Ägg fanns, det åt jag varje morgon. Det var riktigt gott, kanske ska fortsätta med det här hemma i Sverige?

Well, när vi packat upp lite och fräshat upp oss gick vi (som delade rum) ut i stora Amsterdam för att titta på den fina omgivningen och hitta ett litet härligt billigt matställe. Som det brukar bli när det finns många viljor, och har höga krav (billigt är ett högt krav vill jag lova!) så går det inte så lätt. Efter många ratade restauranger beslutade vi oss för att gå tillbaka mot vandrarhemmet och stanna på ett litet kebabhak vi sett på vägen ut. Där var billigt, men inte lika kulinariskt. Men en upplevelse det med!

Med lite näring i magen återvände vi i skymmningen.

Tsdagen, första dagen i Amsterdam började med att alla åkte på en kanaltur. Det bjussade skolan på med pengar som blev över nu när svenska kronan blivit lite starkare och hotellet inte kostade lika mycke! Nice!
Det var jättemysigt och han som guidade oss var jättetrevlig!
Amsterdam är inte alls så stort som jag trodde, det bodde visst runt 800 000 människor där. Och där finns sjukt många cyklar, jag tror jag hörde en siffra på 700 000 (men det får jag kolla upp).
Iaf så sa han också att ca hälften av Amsterdamborna inte kommer drån Holland. Det är alltså en väldigt nationalitetsrik stad! Det är häftigt tycker jag!



Efter kanalturen gick jag och en rumskompis till marknaden som låg en bit därifrån. Det var en mysig marknad, med blandat utbud. Jag hittade redan då en svart sjal med svagt svagt mönster i och ett par solglasögon.
Till lunch provade vi den typiskt holländska rätten, pommes med majonäs. Det var rätt gott! iaf pommesen.. De var stora och goda! Just ja, jag hittade lite små souvernirer med.
Vi hade planer på att gå på Riksmuseet, men när vi kom dit visade det sig att ca 5/6 var stängt, och biljettpriset var ändå kvar på höga 12 euro. Så jag och min rumskompis bestämde oss för att spara Riksmuseet till nästa Amsterdam besök då förhoppningsvis hela museet var färdigrenoverat opch öppet. Det var en helt sjukt stor byggnad! Vi gick ofta förbi den när vi skulle till olika sevärdheter, vi bodde i närheten.
En dag tänkte jag, "ja, se där är riksmuseet, vad de bygger och bygger"
Och så gick vi och gick och vi pratade om allt möjligt. Och så upptäcker jag att vi är på en annan sida av Riksmuseet, fortfarande, efter säg, tio minuter!
Har ni nu en känsla för hur stort det är?


Hur som, vi gick ju inte på muset, så istället tänkte vi hänga med till Van Gogh museet. Dit skulle de kl 15 så vi gick tillbaka till vandrarhememt för att vila ett tag. Min rumskompis blev kvar på rummet när det blev dags, så jag fick sällskap av två trevliga lärare. Den ena är konstlärare och visste lite mer om van Gogh och kunde berätta lite.
Jag tyckte om hans målningar. Själva museet var lite svårt, det var jobbigt att hänga med. Plötsligt var där en målning av nån annan och tavlorna hängde inte i nån bra kronologisk ordning. Men som sagt, det jag såg tyckte jag om. Väl värt ett besök!

På vägen tillbaka visade jag de andra en stor mataffär som var väl gömd. Vi hade hittat den av en slump kvällen innan. Fasen att jag glömde fota de.. Men det såg iaf ut som en tunnelbaneuppgång, inte en matvarubutiksentre..

(Glömde inte fota! Här är ingången till mataffären. Hittar ni den?)

På kvällen hängde vi på lärarna när vi skulle ut och käka. Vi blev ett stort gäng på 18 pers. Målet blev en indisk restaurang. Det var helt ok. Men det var rätt dyrt (jag la drygt 26 euro) och maten smakade inte så mycke. Den smakade bara starkt..
Nu har jag provat det, och det blev mycket billigare käk resten av veckan! Och godare med!:D
Så. Vi gick tillbaka. Klockan var nog runt elva när vi la oss.




Så kom onsdagen. Vad hände då?
Jo just ja, då gickvi på zoo!
Det var ett jättefint zoo! Vi gick med kameran uppe hela tiden, och tog massa massa bilder!
Gissa hurmånga bilder jag tog sammanlagt i Amsterdam? Jag skriver svaret i nästa inlägg:D
Aja, zooet. Där fanns massa fina djur. De jag kommer minnas bäst är pingvinerna. Två av dem var väldigt sociala och nyfikna av sig och kom fram och hälsade på oss! Så vi pasade på att klappa dom lite lätt på vingen. De ni! Jag har klappat en pingvin:).

Där fanns också massa ståtliga vita vargar. När vi gick förbi hade de just fått mat, en liten kanin som de gjorde upp om. Åh! Bland de häftigaste måste nog vara när lejonen parade sig! Haha, det har jag inte varit med om förut! På bara några meters avstånd (med ljudliga ljudeffekter) fick jag se detta.

Det fanns ett litet akvarium (hmm.. ne, inte litet akvarium. hur säger man det, de var ett sort hus med massa stooora akvarium?). Där fanns massa häftiga fiskar! En såg ut att lysa som neon! Där fanns sjöstjärnor, en hade just ätit. Och så fanns där ett planetarium!
Fast det var inte så imponerande.. Vi såg en liten show på en halvtimme eller så. Men det visade sig inte vara på engelska och mer riktat till barn så jag fick mest kämpa för att hålla mig vaken.
Nej, nej, inte för att det var tråkigt, det var rätt vackert.. Men manblir ju så trött när man får sätta sig i en skön stol i massa mörker..
Kan ju beskriva "duken". Det var ju ingen vanlig bioduk, utan en sfär. Som finns i Stockholm på naturhistoriska museet, ni vet.











Efter showen hade vi några djur till att se, innan vi fick såka oss bort från djurparken för att hitta nån lunch.
Bara nån gata bort hittade vi en mysig pub som hade jättegoda mackro på menyn. Eller typ, mackhambugare.
Man fick välja bröd och fyllning. Jag valde tonfisk och fick ost på det och ruccolasallad. Ritkgit gott!
Vi gick en omväg mot centrum när vi skulle hem, för att känna på pulsen på de större gatorna. Det var där (på en mindre gata vid de stora gatorna) som jag hittade resans första pudel. En rosa fluffig sak med guppande huvud! Helt bedårande!
Senare hittade jag en till jättefin i vitt porslin med blå handmålad dekor. Wie!!:D

När vi kom tillbaka den kvällen kvart i 6 hade vi varit på benen i 8 timmar, minus en timme för lunch/planetarium/vila. Då värkte benen och fätterna må ni tro!
På kvällen följde jag med en annan rumsgrupp ut. Jag kände mit inte så hungrig så jag tog bara en förrätt (billigt med, bara 6 euro) En linssoppa trodde jag att jag skulle få och det fick jag nog med. Men det var mycke, så jag blev jättemätt! Gott med:).





Och så kom sista dan i Amsterdam, torsdagen. Planen var att vi först skulle till Rembranthuis och sen till Historiska museet. Rembrandtstället visade sig vara mycket större än vad vi tidigare trott, så nästa stopp ställdes in. (Vilket var lite synd..). Men jag och Anna (en nyfunnen trevlig skolkompis) strosade runt och fotade massa (det fick man, utan blixt). Vi trillade till och med över en liten föreläsning om hur Rembranth tryckte sina tryck! Hehe, jag kände mig rätt töntig, jag vet ju ingenting om Rembranth.. Får nog läsa på lite om han! Jag fick iaf lära mig att man använder bland annat asfalt och koda nrä man trycker.. Och man etsar inte i själva metallen, utan man tar bara bort den här asfaltblandningen.. Och så bränner man med krita utan syre (eller nåt) så blir det svart.. Och så..
Görhäftigt!
Och alla var väldigt trevliga på det museet med! Jag kan varmt rekomendera Rembrandhuis!







När vi gick dit kom Anna och jag sist, vi ville stanna och kolla närmre på massa vackra ting. Och vi fick rusa förbi en loppmarknad! Så vi ville gå tillbaka samma väg för att få oss en närmare titt!
Detta blev starten på en ritktig shoppingtur.. På loppisen hittade vi flera fina sjalar var, för en euro styck. Jag hittade en liten present till min syster som jag facktiskt fick av försäljaren!
Han var nog lite *host* påverkad. Men mycket trevlig! Jag frågade om priset på en anna sak med, och när han såg att jag tvekade förklarade han att det absolut inte gjorde nåt om jag inte köpte det, fö han sålde så mycket annat ändå, och himlen är så blå. Typ. Och den lilla saken till min syster har några hjärtan på sig. När jag förklarade att jag skulle ge den till min syster bad han mig hälsa att hans hjärta fanns i den! Haha, en rolig prick!

Så gick vi förbi ett klädställe där en kille som bott några år i Sverige stod och sålde. Både jag och Anna hittade lite kläder där. Hon e ny outfit och jag en vintage tröja. Norsk tror jag, stickad.. (Såg nu när jag kom hem att den får mina axlar att se ut att va en meter breda, så vi får se vad vi gör med den..)
Just ja, hittade en mössa där i närheten med! En ny, det fanns både beganat och nytt där. Jag hade sett såna mössor på marknaden i tisdags, för 15 euro. Och jag var lätt beredd att betala det, men alla mössorna va för små.
De flesta var för små här med, men jag hittade en som passade!:D
Och priset här var bara 5 euro! Så där gjorde jag enr itkgit bra affär tycker jag!

Vi hittade även ett stånd med massa fantastiska smycken. Jag köpte först ett halsband för 7 euro och et armband för 5. Jag pratade lite smått med Anna (på vårt hemliga svenska språk) om jag skulle pruta ner det till 10 euro. Men jag struntade i det. Men jag fick det för tio ändå!:D
För hon hade ett standarderbjudande, ta tre betala för två. Gällde alla armband för 5 euro. Så det blev bara en specialare:). Jag kollade en stund till och fick köpa tre till armband, dom var så himla fina! Och jag ångrar mig inte, jag blir glad bara jag kollar på dom.. Ni ska få se, ni kommer förstå!

Så traskade vi vidare. Både Anna och jag har rätt svårt för oss att hitta. Så i varje korsning stod vi och dividerade om hur vi skulle gå. Men det var ju bra när vi skulle samma väg som vi gått innan, och det var tur att vi stannat för att kolla på massa vackra saker, de minnesbilderna ledde oss rätt (i kombination med lite konsultation med fotona tagna på vägen dit).
Vi kom till ett hörn med massa vackra pudlar i. Och nåt annat.. Vi gick iaf in för att s vad pudlarna kostade. Det var låst! Men en kille trycke på nån knapp därinne och dörren öppnades.. Det visade sig vara en diamantaffär. Vi hade inte sett alla smyckena i fönstrena för de vackra hundarna. Det var en trevlig man där iaf som tyvärr inte kunde sälja en pudel till oss, men han hänvisade oss till en affär tvärs över gatan (snarare tvärs över gigantiska korsningen för bilar, spårvagnar och cyklar..). När jag förklarade att jag samlar på pudlar föreslog han att jag skulle samla på diamanter istället. Hehe, får kanske byta hobby?

Affären han föreslog var typ som ett litet eko. Massa blandat. Prylar, torrmat.. Sånt.. Vi hittade lite smått och gott där. Nu började klockan närma sig mitt på eftermiddagen och vi hade stämt träff med en anna klasskamrat vid blomstermarknaden (just ja, vi gick förbi kanten av den dan innan, då hade jag köpt 10 tulpanlökar för 2.5 euro).
Vi traskade rätt direkt bort till ett fint fik vi fått syn på med det spännande namnet Cafe Hans en Grietje, där de serverade pankakor! Det vimlar av pankaksställen i Amsterdam så vi tänkte att det var nåt typiskt för staden/landet och fick ju ta och prova! Först valde jag ett säkert kort, pankaka med grädde och chokladsås.
Sen ville Anna och jag också prova en pankaka med ost, som dentredje i vårt sällskap vågade prova direkt, så vi delade en.
Det var helt ok! Rätt spännande! Får nog prova de en gång till... Servitrisen brukade dessutom ha sirap till det.. Så vi hade såklart det med.. Japp...




Nu började benen bli riktigt möra, men vi fortsatte några shoppinggator till. Jag hittade ytterligare två pudlar och en liten present till syster Anna och mamma. Och så en liten chokladfontän till älsklingen (han har redan fått den så jag kan tala om vad det var).
Den kvällen kom vi hem ännu senare än kvällen innan, och vi var nog Ännu tröttare! Men vi vilade bara en timme eller två innan vi samlade kraft för att gå ut och hitta stans bästa (fast billiga) restaurang.
Vi fann den nog till slut!
Det var en liten härlig italiensk restaurang med allt möjlig för 5 euro st. Det dyraste jag hittade kostade ynka 13 euro. Men de fleska valde pizzan:).
Jag med, en jättegod pizza med färska champinjoner och tomater. Ritkgit riktigt gott var det!
Haha,vi fick in ett fat med några små skålar med olika vätskor i. I en låg nån torr krydda. En vätska, en röd var superstark. Jag provade att doppa gaffeln (ytterst på toppen) i den och smakade. Och jisses vad starkt det var! Hela munnen brann! En eller två till provade på det sättet. En kille i gänget skulle nog vara lite tuff och tog en stor brödbit, vilken han doppade upprepade gånger i den starka röda såsen. Efter lite tvekan åt han upp den. Och han blev nog överaskad!
Tro nu inte att jag är ond! Jag försökte varna honom!
Vi fick oss ett gott skratt, och han har definitivt klarat mandomsprovet!

Så. Vi gick tillbaka. Några gick ut efter det, men jag som absolut inte ville åka bakfull på bussen 14 timmar hem kröp till kojs.





Nu harjag suttit här å skrivit mer än dubbelt så länge som vi satt i denna bilkön på vägen hem!





(slänger upp bilderna på de vackra pudlarna och godissöta armbanden med)










Kommentarer
Postat av: jennifer,

det var många tjusiga fotografier du fick med dig.

förlåt, men jag kan inte låta bli att tycka det är komiskt att du kallar mig 'en rumskamrat' om & om igen, trots att vi spenderade säkerligen 75% av all tid i amsterdam ihop.



nåväl, jag hoppas du har det bra här hemma nu.

ta väl hand om dig.

Postat av: Freja

Har svarat dig på facebook..

2010-04-29 @ 14:19:43
URL: http://frejaochlisas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback