söndag

dags att skriva lite kanske.. hänt massor sen sist. Förra fredagen kom pappa sonja och anna och anna sova här hos mig.. Vi myste lite å åt glass å såg på tv. På lördagen hämtade pappa och sonja oss å så körde vi till vä kyrka och bevittnade m&m's bröllop. Träffade massa människor som man inte träffar ofta. Helt trevligt=)..
Sen åkte vi till skepparslövs golfkrog och åt å lekte å drack champagne å dansade och skrattade långt in på natten. Jag fotade massa och en del bilder blev bra.. Ska fråga först om ja får lägga ut dom här=P..

Iaf, sen började en ny skolvecka. Denna veckan har vi haft två prov. Ett i naturkunskap och ett i svenska. Vi får nog resultaten nästa vecka. Men jag känner mig rätt lugn.. Det var typ två frågor på varje prov som jag var lite osäker på..
Nu ska vi skriva om vetenskapsmän, i no asså. jag ska skriva om kupernikus. Jag känne rju igen namnet men jag minns inget.. Så det ska bli kul.. Jag har inte satt igång med uppsatsen än så det komme säkert komma lite ångest senare, men förr i tiden hade jag mått dåligt över att skriva en uppsats för länge sen. Det är så satans skönt! Asså att jag känner att jag Kan nog skriva en uppsats. Det löser sig lixom.

Hehe i tisdags åkte jag och en klasskompis till väla i helsingborg. Helt spontant. Där träfade vi två andra klasskompisar. Det var helt mysigt. Återigen så märker jag skillnaden. För två år sen när jag precis flyttat till skåne så åkte jag (med orana) till väla, och fick världens ångest. För att jag skulle beställa fika!!
Det är ingenting nu! Jag kan sätta mig på ett tåg, ett TÅG, och Spontant åka till ett tidigare ångestladdad ställe. =D
Köpte iaf en tunika och en klänning för 50kr vardera på gina tricot där. Soft=).

I onsdags så hade vi samhällskunskap. Och där håller vi på å läser om lag och straff å rättssamhälle å så. Och nu i onsdags så var de två killar från en organisation från KRIS som var där å pratade. KRIS står för kriminellas revanch i samhället. De berättade massa. Den ena killen berätta om sitt liv som kriminell och hur han mådde och vad han upplevde och såg när han satt i fängelse. Det var så gripande. Och otroligt sorgligt. Jag var skakad in till innersta cellen i min kropp när jag gick därifrån.
Jag vill inte vara fördomsfull. Jag försöker påminna mig själv och arbeta med mig för att få klarare och klarare syn på omvärlden. Och när det gäller min syn på kriminella och de som sitter i fängelse, har jag typ tänkt att det är viktigt att de får vård å man kan inte bara låsa in dom och samtisigt är det viktigt att vi har "ordentliga" straff.
Men på ett plan har jag nog tänkt (och det skäms jag för) att de får skylla sig själva. Gör man så så får man sitta där och då ska man inte ha nån god mat och värme och böcker. Asså man ska lida. (jag skäms verkligen för att jag har tänkt att en annan människa borde ha det så. Men jag tycker dety är positivt att jag är medveten om att har fördommar, som säkert alla andra människor och att jag kan ändra mig, och börja förstå.)
Iaf, de människor som begår brott är precis lika mycket människa. Och ingen människa är ond. men vissa människor råkar ut för vissa saker, eller växer upp under omständigheter och asså. Och för vissa så blir det bara fel. Tror jag. Och då Måste man Hjälpa dessa människorna. Men jag tror sverige har ett rätt bra system. Verkade det som. Det är inte fulländat, men till viss del iaf.
Nu känns det rörigt. Jag är väldigt glad att jag fick lyssna på dessa två människor iaf.


I torsdags var det elevrådsmöte. Kom på det i sista stund så fick stressa dit lite.. Men jag hann=). Vi smider lite planer...
På kvällen så träffade jag Te och vi gick och köpte pizza. Gott och mysigt=).

På fredan var det Soft i skolan. De var ju bomässa så massa elever och lärare hade åkt dit. Bland annat H som jag har hela dan, först i matte och sen foto. vad gäller matten så kan jag tala om att jag har räknat 6 kaptiel på 6 veckor. Och till och med börjat på det sjunde=).. På foto hade han lämnat uppgifter och en sida med instruktioner.
http://www.moderskeppet.se/ Det var helcoolt. Man kan göra så Mycke med photoshop!
Sen åkte jag till stan. hade fyra timmar att fördriva så jag hoppade in och stod lite i kassan på cityzoo=P... Skulle ju va där på lördagen med sen så de var lite bra dagenföreträning. Sen gick ja till yrsa. Vi förfestade och fixade oss. Sen gick vi till banken. Träffade Te och lite mysiga människor där.
Men det var rätt ont om folk. Och ont om människor som dansade.. Så vi ska nog prova class nästa gång.

Lördagen gick jag upp tiidigt och gick till zooet.. Det gick bra=).. Jag trivs jättebra där. Ett tag blev det superduperstressigt och när det var över så fick jag ta några djupa andertag och en cigg. Det var typ hundra människor där som stod i kö där uppe och som var där nere och ville ha fiskar. Huh. Men det gick bra de med=).
Hehe, de va lite roligt för det kom massa människor som ville ha syrsor. Många syrsor. Ca 50 kanske. Och ALLA vände sig till mig. Kändes som jag plockade 50000 syrsor igår. Men de e bra för nu känns de inget spec att plocka syrsor. Men de va en kille igår som skulle ha såna där läskiga maskar me. Fy. Det var ju första gången ja plockade sånna, och jag blev lika darrig som första gången jag plockade syrsor. Så äckliga!! Men de gick ju me bra=P...

Tess och jag stod i kylan och regnet och väntade en timme igår på bussen. För jag pallade inte gå hem till viky å va där en kvart å en gå tillbaka. Sista halvtimmen fick ja prata me pappa så tiden rörde sig framåt=P..

Imorse väckte tess mig vid åtta typ och så tog vi en promenad.
Sen såg ja på tv å sen babblade jag nonstop superlänge på min blogg.
Nu ska jag käka frukost!


Så soft!!
The Chemical Brothers - The Salmon Dance


Kommentarer
Postat av: Cecilia Grengby

Du, alla har fördomar, så är det bara ;-) men det är jätte bra att man vet om dem! Det är så coolt att du plockar syrsor för fullt nu. Ha det bra, kram!

2007-09-30 @ 19:55:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback