Upprörd!!

Djävla blogg som krånglar.

Jag är upprörd nu. Vill verkligen skriva ner allt och berätta för människor hur dumt jag tycker en del är. Får se hur mycket jag orkar formulera. Såg precis på argument på ettan (22.00, tisdag).
Det handlade om akassan, det var en moderatkille där å en sosse. Först bara en liten grej som den ena journalisten höll på med. Hon frågade typ tre gånger vad socialdemokraterna skulle göra med akassan om/när de fick makten om fyra år. Han (sossen) svarade alla gångerna typ att Han inte kunde säga det och han visste ju inte nu hur det skulle se ut då. Och hon försökte hela tiden få det som att han inte kunde/ville ge ett konkret besked. Asså pucko, ska han sitta där i direktsändning och bestämma för hela partiet hur de ska göra om tre år?? Han sa klart och tydligt att de skulle göra så att det blev stabilt å tryggt å nåt. Asså han vill göra en förändring, och jag är fullkomligt övertygad om att sossarna när de tar makten nästa val kommer göra så mycket de kan för att underlätta för människor som behöver de. Och att de kommer sänka akassaavgiften igen.

Moderaten babblade på å verkade mest vilja hinna säga så många ord om möjligt på kort tid. Han återkom Hela tiden till nåt arbetspålägg eller vad det hette å sa att om man fick det så Hade man minsann råd med dyrare akassa. Och sossen hade redan sagt att det var jättemånga som inte hade rätt till den och hamnade i en jätteknepig sits. Moderaten totalignorerade de å blabla, men med det här bidraget går det så sluta gnäll typ. Jag har aldrig ens hört talas om de där bidraget han snackade om. Och varför har de förresten hittat på ett nytt bidrag?? Om det nu är det de har gjort.

En annan sak som gör mig lite (mycket) mörkrädd är den nuvarande regeringens idiotiska ideer om att sälja ut de statliga sakerna. P sa nåt om att de skulle sälja banken. Asså dessa företagen inbringar massa pengar till staten och håller bra priser å banken håller ju koll på räntan å sånt. Ska dom sälja de då å förlora den regelbundna inkomsten och DESSUTOM få höjda priser så småningom?? För det blir det ju. De som köpt företagen vill ju tjäna mer pengar och som privatpersoner tjänar de ju sig själva. Inte svenska folket, som företagen gör om de Ägs av svenska folket. Detta e MYCKET läskigare, för sossarna kan ju inte köpa tillbaka detta sen när de tar tillbaka makten.

Asså dumma dumma sossar. Hade dom inte varit å självsäkra och låtit förra valet glida dem ur händerna hade vi inte suttit här nu.

Stör mig på den här museegrejjen också. Kultur är Viktigt! Folk glömmer bort det och det är därför man måste göra den så lätt tillgänglig som möjligt. Det är helpuckat att ta tillbaka de fria inträdet. Kultur utvecklar ett samhälle. Och jag ville verkligen inte tro att moderaterna är överklasspartiet. Jag ville tro att de hade utvecklats till det modernare samhället. Men hela partiet stinker mer och mer nu asså. De gräver undan marken för de som står lägst och verkligen verkligen behöver hjälp, till förmån för slopade förmögenhetsskatter. De vill göra det lättare att kunna anställa hemhjälp. De enda jag vet som har hemhjälp är överklass eller rätt rika. Och jag tycker inte de verkar vilja göra hemhjälp tillgänglig för medelklass eller arbetarklass eller vad man vill kalla det, de vill göra det Lättare för Överklassen att anställa hemhjälp.

Jag får ungefär samma illamåendekänsla som när jag tänker på att rymden är oändlig. Hehe, nu överdrev jag lite förresten, men asså det är obehagligt. Det för mig in på demokrati grejjen. Jag älskar demokrati. Men det är rätt svårt att få att fungera. Det hänger på att rätt många människor är ärliga och engagerar sig.
Men DET tänker jag inte gå in på nu.=P

Har funderat en del på det här med facket också. Den här tjejen i gbg lr va de va som hade en salladsbar. Såg henne på nyhets morgon för ett tag sen. Hon var ju aktuell för tre månader sen när de gjorde blockad mot henne lr va det heter. Och de har varit kvar där sen dess!! Asså det borde klassas som trakasserier. Jag tycker hon verkade ha goda grunder till att inte skriva på. Hennes arbetsplats fungerade bra. Alla var nöjda.
Och det ska vara FRIVILLIGT att gå med. Det handlar det ju inte om här. Tycker det är OTROLIGT dåligt att det får gå till på det här sättet. Att facket medvetet får ställa sig utanför hennes företag för att försöka få henne att förlora kunder och inkomst och trötta ut henne psykiskt. Asså Hotell och restaurang facket borde väl hitta större bovar att reta än en ung företagare som vågar stå på sig??
Hörde att det var en tjej här i Kristianstad med som blivit tvingad att skriva på för ett tag sen. Nån med en smink affär. Förstod jag saken rätt så hade hon EN anställd. VARFÖR ska hon skriva på ett kollektivavtal??

Ååhhh, idioter. Blev en del ord med stora bokstäver. Kan inte alla människor bara få lite mer sunt förnuft? Tänk utanför boxen. Våga!! Och ha lite moral..
Och var är solidariteten i det svenska samhället nu? Eller förresten, jag tror den finns i stora delar av svenska folket, men det finns inte en stavelse till det i den sittande regeringen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback